MENU
tensen logo

ROLEX / EEN REIS IN DE WERELD VAN ROLEX

05/08/2022

Hans Wilsdorf was vast overtuigd van het vermogen van een mens om te innoveren en te streven naar uitmuntendheid. Meer dan 100 jaar na de oprichting van het merk is de filosofie van de oprichter meer dan ooit aanwezig, van de productie van de horloges van het bedrijf tot de wereldwijde verbintenissen.

Rond de eeuwwisseling van de 20e eeuw stond een visionaire ondernemer in Londen op de rand van het succes. Zijn doel? De horlogewereld van die tijd kennis laten maken met een nog onbekende wijzerplaat: Rolex. Een nieuwe naam, uitgevonden in 1908, die in een paar decennia zou uitgroeien tot een van 's werelds meest gerespecteerde merken. Zoals Hans Wilsdorf vertelde in zijn memoires over de begindagen van zijn bedrijf, leek de tegenstand die hij ondervond in het begin onoverkomelijk. 

De ondernemer begon met heel weinig, maar hij beschikte wel over onschatbare kwaliteiten: visie, doorzettingsvermogen en een buitengewoon werkvermogen. Als wees op 12-jarige leeftijd, met niets anders dan zijn vastberadenheid om hem te helpen uitdagingen te overwinnen, vond Hans Wilsdorf 's werelds eerste waterdichte polshorloge met zelfopwindende rotor uit - een horloge dat een maatstaf is geworden in termen van kwaliteit en prestige. 

"Te ingewikkeld, te fragiel, slecht aangepast" - het polshorloge werd met scepsis ontvangen. Toch slaagde Hans Wilsdorf erin, vertrouwend op zijn vastgeroeste overtuigingen, om zijn gedurfde doel te bereiken en het Rolex-horloge - de Oyster Perpetual - te vestigen als het archetype van het waterdichte uurwerk: nauwkeurig, robuust en in staat om alle omstandigheden te weerstaan. Maar hij was niet slechts een visionair die Rolex-horloges voorzag van hun fundamentele technische en esthetische kenmerken. Zijn constante zoektocht naar perfectie ging gepaard met een diepe vrijgevigheid en een onwankelbaar vertrouwen in het menselijk potentieel.